Friday, September 03, 2010

Pad Thai Crap

Trött efter en vecka på jobbet åkte jag för att möta sambon hemma hos hans föräldrar. Eftersom vi alla satt i samma båt det vill säga trött och hungrig-båten bestämde vi att vi skulle åka till en närliggande kinesisk restaurang. Jag har i ärlighetens namn aldrig varit överförtjust i stället. Maten har varit ok men inte mer. Jo, deras förrättsvårrullar brukade vara fabulöst goda till dess att de byttes ut mot såna där färdigrullar man kan köpa på China market. Ofta har dock maten varit lite slafsig och smakat samma sak, lite mesigt och mjäkigt, oavsett vilken rätt man valt. Men jag ville inte vara en krånglig gnällspik så jag ställde upp på att åka dit.

Nytt för denna gång av att restauranen börjat servera thailändska specialiteter. Bara det att en kinakrog serverar thailändskt är nog en indikation på att man bör dra öronen åt sig men jag beställde glatt en pad thai gai, kyckling och nudlar. Det gick snabbt att få maten men hungern fick sig en rejäl törn när maten kom in. På tallriken tornade ett stort berg av illaluktande nudlar. Det luktade riktigt läbbigt. Svärmor som beställt samma sak vägrade äta rätten. Själv smakade jag för jag misstänkte att det nog var överdrivna mängder fisksås som låg bakom stanken. Maten smakade okej men det vore en överdrift att säga att det var gott. Servitrisen såg vansinnigt generad och besvärad ut över att behöva ta ut svärmors mat och ge henne en annan rätt men va fan - man äter ju med näsan också. Det måste ha varit något fel på woksåsen. Jag pillade i mig min mat eftersom stanken avtog i takt med att rätten svalnade men något skumt var det.

Servitrisen hävdade att maten inte innehöll fisksås men min gissning är ändå att woksåsen bestod någon del för gammal fisk-eller ostronsås. Både fisk och ostronsås luktar ju illa redan när den kommer ur nybruten flaska men jag har aldrig haft några problem med vare sig det ena eller det andra tidigare så jag blev rejält besviken på min mat. Som grädde på moset hade de också malt de tillhörande jornöttena till ett fint pulver. Suck.

Jag tycker verkligen det är jättetrist att äta ute och inte bli nöjd. Jag känner mig lurad då. Jag går ut och äter för att bli överraskad, helst också lite uppassad. Inte för att få stinkande nudlar oaptitligt uppslängda i en gigantisk hög på tallriken. Precis som att en stor mängd skulle föråta smaken! Den enda som var nöjd med maten var sambon som hade valt en svennifierad fyra små rätter meny. Det såg faktiskt gott ut. Och det är nog det de ska hålla sig till - biff bambuskott och friterade räkor.

2 comments:

Jul i Laloland said...

Du skulle lämnat tillbaks det precis som svärmor.
Fan, det är så drygt när man pröjsar för mat som inte ens fyller kvoten för godkänt.
Det är även jävligt skumt att en kinakrog väljer att servera thailändskt.... precis som du sa: DAgs att vara misstänksam!!!
Bättre matlycka nästa gång.

Fridolin said...

Önskar att jag hade varit lite mindre försynt svensk och gjort samma sak. Känd emig dum efteråt. Jag underminerade ju svärmor lite också men servitrisen insisterade att "thailäääns mot lokta so" (svinskit??). My ass it does...