Wednesday, September 29, 2010

Höstig vegomidag














Efter att ha legat i soffan och glott på film/läst mest hela dagen fick jag oväntat mycket energi på kvällen. Så jag lagade en riktig höstmiddag: rotsaksgratäng smaksatt med chèvre och bön-och kantarellfräs till det. Det bev jättegott. Nästa gång ska jag nog röra ned lite timjan i gratängen också. Om du inte brukar koka grädden och potatisen ihop så bör du pröva. Jag lagade ett Leilarecept där det stod att man skulle göra det och mina gratänger blir mycket bättre sedan jag började med det! Jag använder en stor, rätt djup,teflonbelagd wokpanna så bränner inte grädden fast.

Rotsaksgratäng med chèvre
2 gula lökar
ca 50 g rotselleri
2 morötter
6 potatisar
2 klyftor vitlök
100 g chèvre
svartpeppar
salt
2,5 dl matlagningsgrädde
1-2 dl riven hårdost (typ präst)
2 msk smör

Skala rotsakerna. Tärna rotsellerin smått. Hacka löken. Hacka vitlöken fint. Skär morötterna och potatisen i tunna skivor. Fräs löken och rotselleritärningarna i smör. Slå på grädden. Koka upp och tillsätt sedan potatisskivorna, morotsslantarna och den hackade vitlöken. Krydda med salt och peppar, rör om väl och sänk värmen något. Skala bort det vita på chèvreosten och bryt ned den i bitar i gräddblandingen. Rör om tills osten löst sig i grädden. Smörkj en ugnsfastform och fyll den med blandningen. Strö över ost och gratinera i ugnen i 200 grader i ca 20-30 minuter tilsl gratängen fått färg och känns klar. Känn med en sticka att morötterna mjuknat (de tar längst tid).

Bön- och kantarellfräs
1 pkt blandade bönor
ca 10 cm purjolök
ca 100 g förvällda kantareller (mer om du använder helt färska)

Skölj bönorna. Skölj purjon väl. Strimla den. Fräs lök och kantareller i rikligt med smör. Salta och peppra generöst. Rör ned bönorna. Låt steka till även dessa har blivit varma.

3 comments:

Jul i Laloland said...

Låter gössit.
Hopas du kryat på dig lite nu.

Fridolin said...

Jo, tack. Jag var och jobbade igår så det är okej. Knns lite löjligt att ens snacka om förkylning när man läst vad du gått igenom. Hoppas du kryar på dig snabbt!

moa said...

Ser otroligt smaskigt ut..saknar dock en stor köttabete te:)