Sunday, October 03, 2010

Mumsig men mäktig äppelpaj

Bakade den här äppelkakan efter ett recept jag hittade på nätet. Den innehöll dock ingen kanel men eftersom jag tycker om kanel så rullade jag äppelklyftorna i kanel och socker innan jag stoppade ned dem i formen. Jag måste emellertid tillstå att pajen nog inte blev bättre av det. Kakan skulle ha klarat sig bättre utan kaneltillskott, mandelmassan duger bra som smakförhöjare till äpplena. Tror också att den vinner på att man använder en syrlig äppelsort.















Äppelpaj med mandelmassa
125 g smör
3,5 dl mjöl
0,5 dl florsocker
1 ägg

4 st äpplen
250 g mandelmassa
3 ägg
1 dl mjölk
(2 tsk kanel)
2+ 1 msk farinsocker

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka samman degen. Kavla ut och klä en pajform med degen. Ställ svalt i ca 20 minuter. Kärna ur, skala och klyfta äpplena. Blanda dem med kanel och 2 tsk socker. Riv mandelmassan grovt. Vispa ihop med ägg och mjölk. Slå blandningen i pajskalet. Tryck ned äppelklyftorna i smeten. strö över resterande farinsocker. Grädda i 30 minuter. Servera med marsansås eller en klick grädde. Kakan är godast när den svalnat, tyckte jag. Den kändes lite "puddingaktig" när den fortfarande var varm.

No comments: