Sunday, October 03, 2010

Svamplycka och lite svinskräck














Vi hade en superfin dag i skogen igår. Vi åkte ut till landet och gick till en plats som svärmor hade blivit tipsad om av grannen. Det var en riktig svampskog. Alla möjliga och omöjliga svampar växte där. Bland annat såg jag riktiga stora, röda flugsvampar och en svamp som skimrade som en sten på ytan, skiftandes från turkosblått till giftgrönt. Dem plockade vi inte. Däremot hittade vi en hel del rödgul trumpetsvamp, liksom trattkantareller och en handfull vanliga kantareller som räckte till var sin svampssmörgås. Trots att någon helt uppenbart hade varit där innan oss och plockat fyllde vi min lilla svampplockarhink på 5 l och sedan till hälften igen på lite mer än en timma. Det var ganska lagom insåg jag idag när jag satte mig för att rensa. Det är kul att plocka svamp men det är drygt att borsta och ansa dem, särskilt de här svamparna eftersom många av dem var så små.

Man borde kanske ha väntat någon vecka eller så till men då kanske frosten har kommit på riktigt. Har man tur kanske man hinner ta en sväng till ut i skogen. Om man törs alltså. När jag strövade omkring där i jakt på de bruna trattarna, kom jag till en liten glänta. I miten stod en gran. Marken runtom var alldeles uppbökad. Fan vad folk har ställt till det, tänkte jag. Kan de inte vara lite varsamma när de plockar, funderade jag irriterat men sen tänkte jag till lite. Spåren såg verkligen inte ut som människospår. Någon hade bökat och brötat runt rejält. Så kom plötsligt insikten om att det här nog var spåren efter de där vildsvinen som har blivit så vanliga i Sörmland enligt nyheterna. Vid tanken reste sig nackhåren lite. Vildsvin har väl betar? Tänk om de blir lika vilda som kor kan bli när de tror att deras avkomma är hotad? Kan vildsvin klättra i träd? Jag konstaterade raskt att de hursomhelst hade käkat upp all potentiell svamp och gick ut mot skogsvägen istället, på trygghetsavstånd till bilen...

2 comments:

Jul i Laloland said...

Åh, va underbart med skogen! Jag vill också.
Grejen är att jag inte gillar att äta svamp, inte annat än champinjoner i alla fall. Men jag ÄLSKAR att plocka den!!!
Sen luktar det gott så jag tänker att jag kan LÄRA mig att tycka om det.

ps. Vildsvin kan klättra i träd... ;) ds.

Fridolin said...

Jag gillar både att äta och plocka svamp. Gillar att man blir så lugn av att trampa runt i skog och mark. När det inte finns trädklättrande vildsvin i närheten alltså.