Tuesday, September 21, 2010

Trött...

Upplever just nu någon slags kulturchock på mitt nya jobb och varje gång jag tror mig ha kommit över den kommer något nytt och förvånar. Orkar därför inte så mycket annat när jag kommer hem om kvällarna. En del av det är att det har varit en hel del energikrävande duster på jobbet.

Jag är ingen konfliktsökande människa men har likväl haft det ganska kämpigt med en del av mina nya elever (de flesta går det i och för sig bra med). Ibland känns det som om det är två helt olika världar som krockar. Jag förstår att ungar testar gränser med nya lärare men jag tror också att de har varit vana vid lite slappare tyglar. Jag förväntar mig att elever levererar -med min hjälp såklart. Om man inte tydligt visar att man jobbar mot målen i engelska så kan man inte få ett betyg. Det försöker jag trumma in i mina darlings nu. Det handlar om yrkesstolthetoch ett ansvar mot eleverna att de ska kunna något när de går ut med G i betyg. Men många verkar tro att det räcker att gå på lektion...

Så - vad jag egentligen ville säga är att om det verkar lite tyst här på bloggen nu så hänger det nog mest på att jag är dödstrött. Hoppas återkomma med roligare inlägg inom kort!

1 comment:

Jul i Laloland said...

I know the feeling.
Det är inte alltid så stor skillnad bara för man har vuxna deltagare. De tror i vissa fall att det är JAG som ska göra jobbet och om de inte kan så är det endast och bara mitt ansvar.

Jag förstår din trötthet. De som "klagar" på att lärare har semme juni, juli, augusti skulle fan bara veta att vi jobbar röven av oss resterande månader, finns ingen tid för slösurf på jobbet direkt.
Keep it up, drick te, ligg ner och mys - till slut kommer man ikapp...hoppas jag.