Friday, August 08, 2008

Linssoppa med kokos och tomat














Häromdagen fick jag för mig att jag skulle göra en tomatsoppa fast av ett annorlunda slag med kokosmjölk och ingefära i. För att göra den lite mera mättande lade jag också i linser och ett halvt blomkålshuvud som snart skulle bli tråkigt. Soppan blev helt ok, men lite väl tjock för min smak och fick inte riktigt den friska smak jag hade föreställt mig. Men om man minskar på mängden liner och tillsätter lite hackad, färsk koriander kan man nog råda bot på det.

Linssoppa med kokos och tomat
1 stor gul lök
en bit ingefära, ca 5*5 cm eller efter smak
½ msk hel spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 tsk currypulver
en knivsudd chilipulver (mängden varierar med styrkan på chilin)
5 korianderfrön ev. mer
3 msk neutral olja
2 dl röda linser
3 klyftor vitlök
1 burk krossade tomater
1 burk kokosmjölk
2 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
2 dl riven kokos

Rensa och skölj linserna. Koka dem i en egen kastrull i ca 10 minuter till de har blivit mjuka. Slå av och ställ åt sidan. Hacka löken. Fräs den med olja och kryddor till den har blivit mjuk. Tillsätt krossade tomater, vatten och buljongtärning. Pressa ned vitlöken. Låt koka samman ett par minuter. Slå på kokosmjölk och låt det hela puttra under omrörning. Tillsätt till sist linserna och värm ett par minuter. Mixa soppan slät med stavmixer och rör ned kokosen sist av allt. Dekorera gärna med några tunna strimlor ingefära, hackad koriander eller strö över några kokosflingor.

No comments: