Monday, January 22, 2007

Ät fisk bli frisk!














Igår hade jag lite idétorka vad det gällde middagsmaten och frågade sambon vad vi skulle laga. Fiskgratäng svarade han blixtsnabbt och så blev det trots att min första reaktion var- usch, micromat. Men med hemlagat potatismos i botten och en sås på räkor, dill och (matlagnings-)vin blir det ganska festligt.Här är receptet men eftersom jag gjorde den lite på en höft har jag fått uppskatta lite ungefärligt vilka mängder som går åt.
Festlig fiskgratäng, 3-4 p
potatismos:
6 mjöliga potatisar
1-2 msk smör
ca 1½ dl mjölk
1 äggula
salt
peppar
Koka potatisen mjuk i saltat vatten.Under tiden kan du börja förbereda såsen:
ca 1 msk smör
ca 1 msk mjöl
ca 1½-2dl matlagningsvin (helst vanligt vin)
1-2 dl skalade, hackade räkor
1½ dl matlagningsgrädde
finhackad dill efter smak
vitpeppar
300g spättafiléer eller annan passande fisk
salt
peppar
Gör så här: Smält smöret och rör ut mjölet i det. Slå på vinet och låt det hela koka ihop sig. Slå sedan på på grädden och när du har en tjock och fin sås lägger du i räkorna och dillen. De ska ej koka, då blir de sega.
Smörj därefter en form och fördela moset utmed kanterna lämna ett rymligt hål i mitten. Töm i lite av såsen så att det täcker botten. Salta och pepra fiskfiléerna och rulla ihop dem. Lägg dem i mitten av moset och töm resterande sås över dm. Gratinera sedan alltihop i 225 grader i ca 20 min. servera med lättkokta grönsaker och en fräsch sallad.

No comments: