Monday, January 22, 2007

Skam den som ger sig...














I flera månader, ja i säkert ett halvår har jag letat efter ett recept på en dal som smakar riktigt indiskt. Jag har provat recept från svenska sajter, recept på engelska och försökt flukta över axeln på mina indiska kolleger när de har förberett sin lunchmat för att räkna ut hur de gör. men trots att jag tycker mig ha försökt enligt konstens alla regler lyckades jag aldrig få det att smaka så som jag ville att det skulle smaka. Rätterna saknade djup. Det blev bara någon slirvig linssörja med en fadd smak av garam masala flytande ovanpå. Nja, de var kanske inte riktigt så äckliga som det där lät men långt ifrån så goda jag hade tänkt mig. Men så kom DN med ett reportage om indisk mat, så jag tänkte jag provar igen. Och den här gången blev det riktigt bra. Jag la till lite chili och ett par vitlöksklyftor till för att få lite mera drag och där satt den! Riktigt smaskig linsröra blev det och vi åt den på indiskt vis med stekpannegräddade chapatis. tyvärr blev inte de lika genuina som grytan så nu blir det till att smyga runt arbetskamraterna ett tag till...

No comments: