Friday, January 12, 2007

Länge leve lergrytan!

Igår provade jag ytterligare ett recept ur min nya favorit "Kärlek, oliver och timjan". Valet föll på en kycklinggryta som innehöll just oliver och timjan och resultatet blev gott. Jag tillagade enligt receptets rekommendation hela alltet i den gamla lergrytan jag fått av mamma och det var ju tur för den hade just börjat få svårt att motivera sin plats i skåpet eftersom den används på sin höjd ett par gånger per år. Man började med att bottna grytan med bitar av grön paprika, gul lök och en riklig mängd vitlöksklyftor och oliver (svarta och gröna).Ovanpå placerades kycklingen och därefter stack man in skivor av en (välskrubbad!!!) citron och några lagerblad. Sen östes det hela med ca 2 dl vin och 1 dl vatten. Jag använde matlagningsvin och det var en dålig idé för det var dyrt och såsen smakade inget vin alls bara citron, så jag skulle råda er att ta äkta varan (oavsett de ekonomiska fördelar Winborgs hävdar) eller helt enkelt strunta i vinet helt. Resultatet blev väldigt fint. Lergrytan gör att smakerna koncentreras och att kycklingen blir saftig och fin. Tar man bara av locket en stund innan servering så får den en aptitlig färg också. Vi åt grytan med fullkornsris och kokta haricots verts (som rekommenderats) men jag tror nog att potatis kan vara riktigt gott till också.

OBS!Glöm inte att om du använder en lergryta så måste den ha legat i blöt i åtminstone en timme innan användning och sedan skall den ställas in i kall ugn. ja, du sätter på ugnen när du ställer in den alltså annars händer det ju inte så mycket...:)

No comments: