Thursday, January 11, 2007

Linsbollar

I tisdags kväll kände vi båda för något grönt men ändå matigt. Då passade de här vegetariska "köttbullarna" ett bra alternativ. Korngrynen ger dem ett trevligt tuggmotstånd och tar bort den mjöliga känsla som linser ibland har. Kryddningen är relativt mild och passar till det mesta. Vi åt linsbollarna med spaghetti och en klick ajvar men jag måste säga att de passade ännu bättre till potatismos och lingonsylt såsom jag åt dem till lunch dagen efter.













Lins- och korngrynsbollar (Tasteline)
2 dl röda linser
1 dl korngryn
0,5 l vatten
1 grönsaksbuljong
1 tsk basilika
2 krossade svartpepparkorn
1 gul lök
2 klyftor vitlök
olja
Rensa och skölj linserna. Koka linserna, korngrynen och buljongtärningen i 10 min. hacka lök och vitlök. Fräs i olja med kryddorna. Rör ned lökfräset i linsröran. Forma små, runda bollar och stek i oljan.
TIPS!
Jag tillsatte lite mer vatten och blandade i lite potatismjöl för att få smeten mer lätthanterlig. Jag bredde också ut smeten på en tallrik för att den skulle svalna lite snabbare. När smeten blev kallare gick det också bättre att forma fina bollar + att smeten inte bränns lika mycket.

No comments: