Wednesday, January 03, 2007

Fisksoppa med aioli

Eftersom jag var ledig idag passade jag på att prova ännu ett brödrecept ur "Kärlek, oliver och timjan". Receptet jag provade idag såg verkligen gott ut på bilden så jag var bara tvungen att provbaka det. Det behövde jag inte ångra. Det blev jättegott! Brödet tog ganska lång tid att baka eftersom man först skulle låta mjölet skållas i en timma och därefter skulle brödet skulle jäsa först en timma + ytterligare 30 min och sedan bakas i först 15 min på hög värme och sedan ytterligare en halvtimma i 150 grader. Men då det mesta av den här tiden mest gick ut på att vänta så var ju inte det så betungande. Tvärtom var den långa jäsningen ett plus eftersom man verkligen hann göra något av väntetiden istället för att bara gå runt och vänta som man annars gör.














Faktum var att brödet blev så bra att det styrde valet av middagsmat. För bröd är ju det perfekta komplementet till soppa. En bidragande faktor kan i och för sig ha varit att jag har varit våldsamt sugen på aioli alltsedan jag fick mina nya kokböcker och aioli och fisksoppa går ju ihop som hand i handske. Alltså blev det en mustig fisksoppa smaksatt med saffran och fänkålsfrön. Soppan var god men hade säkert blivit ett strå vassare om jag hade haft tillgång till en skvätt vitt vin och riktig fänkål. har man tillgån gtill färsk fisk tar man självklart det.














Fisksoppa med saffran
2 laxfiléer
2 kummelfiléer
ca 250g räkor
1 hackad gul lök
2 vitlöksklyftor
5 små,fast potatisar
1 stor morot (eller två medelstora)
1 brk krossade tomater
ca 2 dl vatten
2 tärningar fiskbuljong
1 pkt saffran ( ½ g)
ca 1 tsk fänkålsfrön
1 röd paprika i bitar
1 lagerblad
svartpeppar

Skala potatisen och dela den i ganska stora bitar. Skala moroten och slanta den.Hacka lök och vitlök. Fräs lökhacket i olja. Låt fänkålsfröna fräsa med en stund. Se up pså att de inte bränner bara! Tillsätt krossade tomater, vatten, buljontärningar, saffran samt lagerblad. Låt det hela koka upp och puttra på medelvärme. Dela under tiden fiskfilérna i bitar och skala räkorna. När potatisen är genomkokt och morötterna mjuknat är det dags att lägga i fisken. Den behöver bara några minuter i grytan för att bli genomkokt. Lägg i räkorna på slutet(Får de koka blir de sega och trista). Strö över hackad dill på slutet så blir det både gott och snyggt. (Min dill var slut så jag tog herbes de provence i grytan istället. Det funkade men dill är godast). Servera soppan med en klick aioli och en bit gott bröd.

No comments: