Tuesday, January 16, 2007

Ytterligheter vid middagsbordet


Idag har jag suttit och pluggat. Näsan i böckerna (eller snarare datorn) hela dagen med undantag för en promenadpaus. Liksom sömngångaraktig burit in posten och lagt den på mitt köksbord utan att ta någon närmare titt på den. Därför blev chocken desto större när jag nu skulle äta middag i min ensamhet och började läsa första bästa blaska. Det jag trodde var reklam från Svenska dagbladet visade sig vara Sverigedemokraternas tidning. Här! I mitt kök! Istället för att bli erbjuden tre månaders gratisprenumeration SvD fick jag veta att jag minsann borde bojkotta resor till arabländer eftersom de dum-dumma araberna bojkottar dansk ost...eller nåt. Dessutom var någon gubbe som räknat ut att invandrare kostar pengar var sur för att hans resultat inte togs på allvar. Ja, jag läste i ärlighetens namn inte så länge men det var intressant att se hur de jämförde socialdemokraternas sätt att vägra dem samarbete med tendenserna i nazityskland. Jag undrar vad det är för billiga poäng man ville vinna med det? "Om vi skriver det först så kan de inte säga det om oss?". Hursomhelst kunde jag inte låta bli att le lite för mig själv där jag satt och mumsade på bulgur (säkert arabisk), lammstek(nya zeeländsk) och harissa (tunisisk), lyssnade på Absolute Oriental(ja det är faktiskt sant) med Sverigedemokraternas skittidning utbredd framför mig.

No comments: