Wednesday, July 07, 2010

Turista i din egen stad

Nu är jag tillbaks igen! Det känns som jag har varit borta längre än en vecka men det beror nog mest på att jag sett så mycket och hunnit träffa många människor som jag inte träffar så ofta. Min sambo har inte ens börjat sin semester än är det långt av sommaren kvar men jag har turistat en hel del under veckan som gått.

Något jag verkligen kan rekommendera är att på sommaren passa på att upptäcka staden man bor i ordentligt. Stockholm är ju en fantastisk stad, särskilt på sommaren, men det glömmer jag ibland bort när jag tuffar mellan förorten där jag bor och jobbet i en annan förort. Därför var det extra roligt att mamma kom hit så att jag verkligen tog mig tid att gå runt och bara se och uppleva staden. Bland annat tog vi oss till Kungsholmen,en stadsdel som jag annars ofta försummar eller snarare sällan har någon anledning att ta mig till och därför helt enkelt glömmer bort. Nu har jag dock hittat en god anledning att ta mig dit ofta.

På John Ericsson gatan ligger nämligen ett riktigt smultronställe, det franska cafét/bageriet "Petite France". De serverade fantastiska franska bakverk och lunchen såg inte heller ut att gå av för hackor. Vi sneglade med snålvattnet rinnande på bordsgästerna runtikring men valde att ta en fika eftersom vi tyckte det var väl tidigt för lunch men hit ska jag definitivt gå igen. Här hittar du ägarens blogg: Petite France.

Ett annat ställe väl värt ett besök är strömmingskiosken på Södermalmstorg. Här kan du få en rejäl portion strömming med riktigt(!) mos för ca 60 spänn. Är du inte lika hungrig kan du även få knäckebröd med strömming på. Mamma blev så begeistrad i det här stället förra gången hon var här att hon insisterade på att gå dit igen. Och det gör man gärna.













Sen är det ju heller inte så dumt att picknicka utmed Mälarens strand. Vi köpte varmrökt lax, färska räkor och romröra på Erssons fisk i Fruängen. Det var väldans gott men så kostade det därefter också...














Sista dagen tog vi oss ut till Rosendals trädgård ute på Djurgården. Jag har varit där flera gånger under åren men aldrig varit där när de öppnat. Det var vi den här gången och det rekommenderar jag. Det var så lugnt och fridfullt! Vi hittade en liten ombonad hörna där vi satt och njöt av vårt kaffe och te och caféts hembakta citronsnittar. Underbart!

2 comments:

Jul i Laloland said...

AHHHHHHHHHHHH, underbara tips! Det där cafét verkar ju toppen, där har jag aldrig varit trots att hälften av mina vänner huserar i "Kingsatown". Allt ser så sjukt gott ut...men vad är tapenade???

Fridolin said...

Jag gissar att du läst om caféts tapenadbröd! Tapenade är det franska ordet för en smaskig röra gjord på oliver, sardeller, kapris,olivoja och vitlök och ev. en liten skvätt konjak. Tror att jag har ett recept på det någonstans i början av bloggens historia.:) Borde verkligen lära mig att göra ett receptregister (eller märka gamla inlägg).