Thursday, July 08, 2010

Göteborg och dess stadsmuseum

När jag ändå hade tagit mig till Västergötland var det ju lika bra att fortsätta hela vägen ned till kompisen i Götet också. Vi strövade genom staden och åt lunch från Feskekörka och köpte smarrig glass i den fina stadsdelen Haga och picknickade i Slottsskogen. Dessutom hann vi med ett besök på Göteborgs stadsmuseum, vilket ni verkligen bör besöka om ni inte har varit där!

I Göteborg kan man köpa ett årskort för 40 kr som gäller för fem stora museer i staden: Stadsmuseum,Röhsska, Konstmuseum,Sjöfartsmuseet och Naturhistoriska. Otroligt bra, eller hur!? Det vore något för Stockholm att ta efter!

Vi gick på en vandring genom olika epoker i Göteborg,samtliga var jättebra gjorda. Vi kikade även på vackra scenkläder som burits vid Göteborgs stadsteater och Göteborgs Operan men bäst av allt var kanske museets atriumgård, dit vi gick och hämtade luft eftersom museet värmts upp bra i hettan.














När man kom dit ut kändes det som om man förflyttats till Italien. Museets svängda trappor och stenläggning har kanske italiensk förebild? Eller så var det citronträden och olivträden i sina turkosa krukor som fick mig att tänka Toscana. Härligt var det i alla fall.

Förresten så känns Göteborg lite mer som en Medelshavsstad än Stockholm. Det är lite rufft med sina flagnande hus och graffitti här och var i kontrast till de stora pampiga, överdådigt smyckade byggnaderna i centrum. För att inte tala om alla små opretentiösa caféer man springer på överallt. Inte så mycket caffe latte och kromat stål utan mer rutiga dukar och en slät kopp kaffe. Eller så romantiserar jag. Det gör jag förmodligen men spårvagnarna kan de behålla för sig själva. De utgör ett pittoreskt inslag i stadsbilden men som kommunikationsmedel är tunnelbana överlägset!

2 comments:

Jul i Laloland said...

hahaha, tuben ruels! Men jag gillar också Göteborg. Det är himla fint och lätt att ta sig runt på ett annat sätt än stockholm, men det beror på storleken, INTE på spårvagnarna =)

Fridolin said...

Ja, fast jag är livrädd för spårvagnarna när jag ska ta mgi runt. Rätt vad det är står man på ett spår utan att veta om det. Läskigt.