Friday, December 19, 2008

Kyckling med orientaliska smaker














I början av veckan provade vi ett nytt recept: "Kyckling med saffran och spiskummin" . Bakom receptet står matkreatören Maria Masoomi, vars fantastiska recept jag har att tacka för att jag nu kan njuta persiskt saffransris också hemma och inte bara hos kompisens mamma...Detta recept verkade spännande inte minst p.g.a. sin kryddning men också för att man skulle fylla kycklingen med en blandning av couscous katrinplommon och vitlök för att sedan ugnsteka den hel i ca 2 timmar.

Kycklingen blev väldigt god och fin att se på. Tre gånger under tillagningens gång gick sambon ( som var väldigt hungrig) förbi ugnen och sa med en längtansfull suck:" Den ser ut som en Kalle Anka turkey i miniatyr!". Couscousen blev inte lika lyckad i mitt tycke. Den fyllning som åkte ur blev visserligen fluffig och fyllig i smaken av kycklingsaften men couscousen som låg kvar i kycklingens innanmäte blev inte riktigt genomlagad, troligen för att det blev för torrt därinne. Inte blev det särskilt mycket couscous per person heller och hade vi verkligen varit fyra personer hade vi behövt mer. Nästa gång ska jag pröva att steka kycklingen i halvor på en bädd av couscous istället och se om det fungerar bättre. Annars kan man ju säkert laga bara kycklingen men då måste man nog tillsätta vitlök också för den gav verkligen rätten en smakskjuts.

Jag gjorde även en sallad bestående av skivor av morot, fänkål och rödlök som jag dressade och strödde lite perilja över. Fänkål gör sig bra till både kyckling och saffran så det kan jag rekommendera till!

No comments: