Monday, December 01, 2008

Spenatsoppa - lite godare














Jag lagade spenatsoppa två gånger förra veckan. Först en enligt recept ur en gammal kokbok eftersom jag aldrig lärt mig hur man gör. I föräldrahemmet serveras aldrig spenatsoppa. Mamma skyr spenat som pesten och vad jag minns tyckte jag inte alls att det var gott när jag fick det i skolan. Nu när jag är vuxen äter jag gärna spenat i alla dess former men den här soppan som fanns i min kokbok var faktiskt i tråkigaste laget. Tunn och blaskig utan vare sig lök eller muskot. Den hade för all del mycket spenatsmak men muskot gör hela skillnaden. Tur att jag åtminstone hade vett att ta i det själv. Två dagar senare bestämde jag mig för att göra en egen variant till lunch. Lite onyttigare men mycket godare...

Spenatsoppa med grädde och vitlök
300 g hackad, fryst spenat
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning (eller grönsaksbuljong förstås)
1 ½ msk vetemjöl
1 dl grädde
1 vitlöksklyfta
ett par varv från kvarnen svartpeppar
lite riven muskot

Lägg spenathacket i en gryta tillsammans med vatten och buljongtärning och låt det hela koka upp. Rör ut mjölet i lite av grädden och rör ned. Slå på resten av grädden och låt soppan puttra i 3-5 minuter, eller tills den tjocknat en aning. Smaka av med salt, svartpeppar och muskot. Servera med hårdkokta ägghalvor och en god bit bröd. Känn dig som Karl-Alfred!

No comments: