Wednesday, September 24, 2008

Äppelknyten på latmansvis














Förra helgen fick jag en massa äpplen av sambons föräldrar. En hel kasse faktiskt så det blev till att koka mos, men fastän jag gjorde mos på ett kilo äpplen var det lika många kvar efter koket. Jag var tvungen att hitta på något annat för så mycket mos äter vi inte. Egentligen var jag inte på något större bakhumör heller (i synnerhet inte efter det misslyckade limpbaket)så det blev ett latmansbak. Jag plockade helt enkelt fram frysta smördegsplattor ur frysen, skalade och tärnade 4 äpplen och blandade tärningarna med kanel och socker innan jag snurrade in dem i smördegen till små nätta äppelknyten. Dessa penslades med uppvispat ägg och beströddes med mandelspån. Därefer gräddades de i ca 10 minuter på 225 grader. Äppelknytena blev klart godkända även om de inte uppnådde de högsta kulinariska höjderna i min matlagnignshistoria men som tillbehör till en rykande kopp te kulen dag då regnet öser ned duger de bra.

No comments: