Thursday, September 18, 2008

Nittiotalet i repris i mitt kök

Under nittiotalet var texmex bland det hetaste man kunde servera och då är det inte scovillegraderna jag syftar på. Nej, taco var det senaste i matsvängen och helt plötsligt svämmade butikshyllorna över av hårda gula tacoskal och diverse tillbehör och guckor att tömma i dem. Personligen blev jag aldrig över mig i de klassiska tacoskalen. De gick ju omöjligen att äta på ett någorlunda sofistikerat vis. Inte för att jag har eller hade något emot fingermat, tvärtom, men jag ogillade skarpt att hälften av min portion landade i knäet/under bordet/ i min bordsgrannens ansikte så fort man försökte sig på en tugga. Jag misstänker att det var fler som tänkte sommig och det var kanske så den här tacogratängen föddes? Om man slänger allt i en form behöver man ju inte försöka hålla ihop skalen vars flisor flyger kors och tvärs över rummet utan man kan lugnt pilla i sig maten med hjälp av kniv och gaffel. Själv blev jag sugen på att återuppliva tacogratängen efter att ha ramlat över otaliga recept under mitt googland epå saker man kan göra med avocado (hade 5 mogna frukter liggande i köket). Det finns otaliga tacogratängrecept därute trots att det var längesedan den värsta texmexhypen ebbade ut. De lärde tvistar om nachosen ska läggas i botten eller på toppen. Jag kör på det senare för soggiga chips som blivit sega av fukt är det äckligaste jag vet...

Tacogratäng
200 g philadelfiaost
1 burk crème fraiche
350 g nötfärs
1 gul lök
2 gröna spetspaprikor
1 msk mald spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 krm chilipulver
peppar
salt
1 burk krossade tomater
1 burk tacosås, medelstark
1 liten burk majs
ett par nävar majschips
1 dl riven ost
1 jalapeño

Hacka löken. Rensa paprikan och skär i mindre bitar. Riv osten. Blanda philadefiaost och crèmefraiche til len slät smet och bred ut i en ugnsfast form. Bryn köttfärsen i olja i til den fått färg, maka åt sidan coh fräs upp löken intill. När löken blivit genomskinlig tillsätter du också paprikan. Krydda och slå på tomatkross samt tacosåsen. Tillsätt majsen och låt det hela puttra ett par minuter.Smaka av och krydda ev. mer om det behövs. Slå sedan köttfärssåsen över crème fraicheblandningen. Fördela majschipsen över det hela. Skiva jalapeñon tunt och strö den över nachosen. Avsluta med att strö ett tunt lager ostöver alltsammans. Gratinera i ugn p å225 grader till dess att osten smält och chipsen börjar anta en lätt gyllenbrun färg. Se upp! Detta går snabbt. Ager ingen tid då detta till stor del beror p åhur effektiv ugnen är.

No comments: