Wednesday, March 26, 2008

Påsktårtan














Kom på att jag glömde ju att berätta om vedermödorna med påsktårtan. När jag var liten brukade min mamma baka påsktårta och fylla med någon fruktfyllning och sen dra över tårtan med någon slags choklad. Eller förresten, tårtorna var inte alls likadana år efter år, det har hon för mycket fantasi för men jag gillade säkert dem med choklad bäst. Hursomhelst så brukade tårtorna nästan alltid vara dekorerade med små marsipankycklingar så det ville jag prompt ha till vår tårta. Nu är det ju dock så att man kan inte springa från jobbet för att köpa kycklingar så jag bad smabon leta. Och han letade och letade utan att hitta några. Men köp chokladharar på Lidl istället då!, bad jag desperat. Kyckling eller hare, sak samma, det är ju ett påskigt djur i alla fall. Fanns inte, trots att jag hade sett dem när vi handlade till jobbet bara några dagar tidigare. På påskaftonsmorgon ger jag mig så ut - inte på påskäggsjakt som så många andra- utan på jakt efter marsipankycklingar. På Ica-kvantum i Skärholmen har de faktiskt en massa påskharar och kycklingar i marsipan. Men när jag ser prislappen fick jag snålslag. 38.90 för en liten marsipanfigur! Nä du tack, sa jag till mig själv då är det billigare att köpa färdig marsipan och rulla ihop en kyckling själv. Roligare är det också. Så det gjorde jag och visst blev han söt även om han ser lite mallig ut, påsktårtekycklingen? Här är förresten receptet på tårtan om du behöver inspiration till nästa år eller så. Massvis med grädde och onyttigheter men så är det bara påsk en gång om året också. Tänk dock på att mangogrädden inte står sig så länge utan blir grådaskig i färgen rätt snabbt så ät helst upp tårtan samma dag!

Tårtbotten
4 ägg
2 dl socker

1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt och vitt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ned i äggsmeten. Grädda i en rund, smörjd bakform i ca 35 minuter i 175 grader. Låt kakan svalna.

Fyllning 1:
1 burk aprikoshalvor, hackade
vispad grädde

Fyllning 2
1 stor mogen mango, mixad till puré
ca 1 dl vispad grädde

Glasyr
75 g smör
2 msk kakao
1 msk kaffe
2 tsk vaniljsocker
3½ dl florsocker
Blanda ingredienserna i en kastrull och låt dem smälta samman under omrörning till en jämn smet. Tänk på att låta glasyren svalna en aning innan du slår den över kakan annars börjar gräddfyllningen att ge sig iväg. Det vet jag av egen erfarenhet...hrmt.

Dekoration
amndelägg
marsipankyckling eller något annat påskigt
t.ex. kanderad mimosa

No comments: