Tuesday, March 25, 2008

Thaiinspirerad fisksoppa














Jag har varit rätt så trög med att uppdatera härpå loggen men för ett par helger sedan gjorde jag en smakrik fisksoppa som influerats lite av den där thaibuljongen från "Under valnötsträdet" som jag gjort tidigare.Fisksoppan blev inte alls så dum men jag hade nog förväntat mig att den skulle få lite syrligare smak av allt citrongräs så man kan nog gott låta buljongen koka ihop sina smaker lite längre än vad jag lät den göra (jag har lagt til ltid för dertta i receptet). Gillar man chilihetta kan man även hacka i lite extra chili mot slutet.

Thaiinspirerad fisksoppa
3 hackade schalottenlökar
3 finhackade vitlöksklyftor
1 bit ingefära, stor som en 5-krona ungefär, finhackad
1 msk grön chilipasta
1 bukett broccoli
½ zucchini skuren i halvmånar
1 morot skuren i strimlor
2 fiskbuljongtärningar
1,2 l vatten
3 krossade stjälkar citrongräs
20 kokta tigerräkor
2 spättfiléer (eller någon annan fisk om man så föredrar)
risnudlar efter hunger
1 msk rapsolja
ev. limejuice
ev. hackad chili
salt
Ansa och hacka, skiva och strimla grönsakerna. Börja sedan med att fräsa lök,ingefära, vitlök i rapsolja. Tillsätt currypastan och låt den fräsa med i någon minut. Slå på vatten och buljong och lägg i citrongrässtjälkarna. Låt detta koka ihop sig i ca 15 -20 minuter. Lägg därefter i morotstrimlorna, brocolin och zucchinin. Låt koka till broccolin mjuknat en aning. Salta spättfiléerna lätt och rulla försiktigt ihop dem och lägg ned dem i den sjudande grönsaksbuljongen och låt soppan puttra i ett par minuter. Tillsätt tigerräkor och bryt nu i risnudlar. Lägg på ett lcok och dra grytan från plattan. Nudlarna ska bara svälla i ett par -tre minuter och räkorna ska bara bli varma,om de kokar igen blir de sega. (Om man använder sig av råa tigerräkor kan man lägga i dem tillsammans med fisken). Rör om försiktigt. Pressa eventuellt lite lime över grytan. Servera!

No comments: