Wednesday, March 26, 2008

Marockansk lammgryta














När jag var och handlade igår sålde de "lammhals 29.90/kg -gott i grytor". Det lät väl sådär för en vars kunskaper om lamm sträcker sig till lammstek men jag tog mod till mig och köpte med mig ett knappt kilo hem. Tyckte att de såg prisvärda ut på något vis. Men nog var jag lite fundersam när jag öppnade förpackningen och synade bitarna som bestod av rätt så mycket ben och fett. Det var rätt klurigt att skära till dem i mindre bitar också men det gick, fast nästa gång låter jag dem nog gå ner i grytan som de är. För en nästa gång blir det absolut. Undrar just om det kan ha berott just på mängden ben och insprängt fett för grytan blev otroligt mustig. Eller så var det den långa koktiden och de orientaliska kryddorna. Jag vet inte men jag och hjärtevännen smaskade i oss som om vi inte sett mat förr. Inspiration till kryddningen fick jag från det nordafrikanska kökets tagine fast jag lagade vår gryta i en vanlig gjutjärnsgryta istället för den typiska konformade lerkärlet de använder.

Marockansk lammgryta
ca 1 kg lammhals i skivor
4 små lökar (2 röda 2 gula had ejag) eller 2 riktigt stora
8 vitlöksklyftor
1 stor morot
1 grönsaksbuljongtärning
5 dl vatten
1-2 tsk salt
½-1 msk spiskummin
2 lagerblad
lite cayennepeppar
2 kanelstänger
1 kuvert saffran
2-3 msk Heinz milda chilisås
1 tsk harissa, ev. mer
1 burk kikärtor
15-20 katrinplommon

Tillbehör:
rostad flagad mandel


Skär ev. lammhalsen i mindre bitar. Skala och grovhacka löken. Skala och finhacka vitlöken. Skala och skär moroten i slantar. Bryn köttet i smör och olja i en stekpanna. Lägg över i en gjutjärnsgryta. Fräs löken till den blir mjuk. Lägg över i grytan. Slå på vatten och smula ned buljongtärningen. Tillsätt moroten, chilisåser och kryddorna. Börja med den mindre mängden salt så kan du justera efter hand. Tillsätt kikärtor och katrinplommon. Om du använder kikärtor på burk så skölj dem ordentligt i kallt vatten innan de får åka ned i grytan. Låt det hela koka under lock på medelhögvärme i minst 1½ timme, gärna längre. Servera med ört- och citronkryddad bulgur och strö över lite rostad flagad mandel vid serveringen.














Ört-och citronkryddad bulgur
2 dl bulgur
4 dl vatten
någon matsked olivolja
½ -1 sk torkad mynta
en gnutta salt

en näve hackad persilja
strimlat citronskal

Koka bulguren tillsammans med mynta,salt och olja. När den är färdigkokt blandar du i rejält med hackad persilja och strimlor av skalet från en vältvättad citron. Jag använde mitt ciseleringsjärn för att strimla citronskalet. Då får man snyggare strimlor än med rivjärn men det senare funkar ju också så klart om man river skalet fint.

No comments: