Sunday, October 27, 2013

Laxwallenbergare



















För några veckor sedan lagade jag en otroligt god rätt (som skulle visa sig bli väldigt dyr kan jag tillägga).Receptet hittade jag på nätet och jag tror att det var detta från "Allt om mat"

600 g laxfilé
1 tsk salt
2 äggulor
0,5 krm cayennepeppar
smör till stekning

Tillagningen i teorin...
Skär laxen i bitar och mixa den snabbt i matberedare med saltet. Tillsätt äggulor och cayennepeppar och mixa sedan i grädden lite i taget. Stek biffarna på medelvärme tills de fått vacker färg. Servera en underbart god måltid.

Tillagningen i verkligheten...
Jag tog bort skinnet och skar laxen i mindre bitar och sen tjoffade jag ner allt i den stora mixerburken på den ärvda matberedaren. Det var här det blev dyrt. Jag borde såklart inte använt den där milkshakegrunkan utan använt knivarna i matberedaren. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte men maskinen arbetade på högvarv och kunde förstås inte blanda ordentligt så vår arvematberedare brann upp. Väldigt surt eftersom den hade väldigt många delar och man kunde göra allt från rivna morötter och äppelmos till korv med den.

Tyvärr fanns ingen bruksanvisning. Hade den funnits kanske jag inte hade klantat mig på detta vis. Nu fick jag istället gröpa ur smeten och mixa ihop röran med stavmixer innan jag klattade ut biffarna i fräsande smör så att jag kunde steka dem i medelvärme tills de fått vacker färg och servera en underbart god måltid. En vecka senare var vi 1500 kr fattigare men hade åter en matberedare i köket. Hittills har jag bara hittat saker den är sämre på än den andra MEN laxwallenbergare är kanongott!

1 comment:

Jul i Laloland said...

sv: Ja, det är ju liiiite samma i tidningarna år från år, men jag kan inte låta bli - det är en last! Sen kommer ju frågan: Var ska jag förvara alla?