Wednesday, October 16, 2013

Fläskfilé med asiatisk touch


Jag gillar mat som är lättlagad men har mycket smak, liksom folk i stort antar jag och har man ett spädbarn som gärna vill vara på armen är det bra med mat som inte kräver så lång tillagningstid. Den här filén får fin smak av en marinad på soja, honung och annat gott och passar fint till en fräsch nudelsallad med mycket grönsaker och nuoc cham dressing. Nu har jag inga exakta mängder utan det ni ser nedan är en uppskattning.

1 fläskfilé
3 msk rapsolja
0,5 dl kinesisk soja
1 msk honung
1-2 vitlöksklyftor
1-2 msk sesamfrön

Blanda olja, honung, soja och pressad vitlök och lägg fläskfilén i marinaden. Jag brukar lägga allt i en plastpåse, knyta ihop och skaka så att det blandas väl. Låt marinera i minst en timme eller gärna ännu längre. Lägg sedan filén i en ugnsfast form. Strö över sesamfröna. Sätt en köttermometer i fläskfiléns tjocka del. Stek den i ugnen i 200 grader i ca 25 min tills den fått fin färg och nått 65 i innertemperatur.

No comments: