Tuesday, October 15, 2013

En sommarutflykt

I kameran finns fortfarande bilder jag inte hunnit blogga från i somras. T.ex. gjorde jag och min mamma en mysig utflykt till den fina lilla staden Mariefred.  Där Gripsholms slott ligger ni vet. Jag har visserligen aldrig varit på Gripsholms slott men Mariefred i övrigt är en riktigt söt småstad invid Mälaren.




Stan är inte stor. I alla fall inte centrumkärnan men det är kul att strosa de rara gatorna upp och ned och titta på de vackra husen och bara sommarnjuta. Vi hittade till exempel till den fina restaurangen/caféet "Anna på torget" där vi åt en supergod lunch bestående av en bit varmrökt lax och massa goda tillbehör och såser som man själv fick blanda vid en buffé. Mat och kaffe avnjöts på en skuggig plats på deras uteservering där också Ivar ostört kunde ta sig en slurk.


Efter maten besökte vi "Jerners rum" som tidigare hette något i stil med "Jerners antik" vill jag minnas. Nu var det en finfin inredningsbutik med allt från snygga lampor till doftljus och nytillverkade affischer i gammaldags skolplansch stuk. De har mycket fint men jag köpte inte något den här gången, dels beroende på priserna men mest beroende på att vi helt enkelt inte har plats för mer i inredningsväg.



















Under vårt strosande i staden hittade vi också en liten butik som sålde ut sina prylar eftersom den skulle lägga ned. Den visade sig sälja begagnade barnkläder så jag fyndade en helt oanvänd pullover med pingvinmotiv och en betydligt mer använd men snyggt blekt pikétröja i lila och turkos till vår pojke för sammanlagt 45 kronor.


































Innan vi reste hemåt igen gjorde vi ett besök på "Två goda ting". Skumt namn förresten för tingen ska väl vara tre? Men de sålde kaffe och choklad i och för sig så det var väl det som räknades. Vi åt dock inget dera utan tog varsin god italiensk glass och någon slags fruktdrink, som var överprissatt och mest smakade Lokas Lemon Pie i ärlighetens namn, men det var ett trevligt stopp och varma sommardagar ska man ju äta glass!





No comments: