Sunday, October 27, 2013

Vackra ting

Jag måste erkänna att jag är en större shopaholic än vad jag egentligen tror. Under mammaledigheten har åkomman slagit ut i full blom. Fast jag gillar att handla billiga och fina saker. Gärna second hand. Det är något i mig som bubblar och klickar till liksom när det där riktiga fyndet uppenbarar sig.

Som när man hittar en sådan här vacker dopklänning eller den blommiga gardinen som den ligger på för en spottstyver. 



Eller de här blå manchesterbyxorna, duken, lakanet och rutiga förklädet för ca en hundralapp.


















Eller fyra fina kryddburkar med karamelliga lock från ÖB för 10:-/st.


















Eller fyra tjusiga assietter med luftballonger på från Ikea för 29:- /st.


Nu är ju dock den här sakletaregenheten lite av ett problem eftersom vi har väldigt ont om lagringsutrymmen.  Det är en plåga att behöva lämna en tjusig Emmafotölj i röd sammet (som säljs för ett par hundralappar!!) kvar i butik men jag försöker avhålla mig från alltför stora ting och även begränsa porslinsinköp eftersom skåpen redan dignar av gammalt, nytt, fyndat och fått.

Emellertid hamnar ofta mina tyginköp, det blir mest en bunt tyger  eller någon duk som jag tänker att jag ska omvandla till lapptäcken, kuddar eller något annat tjusigt, på hög i en låda i arbetsrummet. Sambon frågar försynt vad jag ska göra med alla textilier jag släpar hem och det har jag som regel inget svar på. Jag vet bara att man inte kan lämna sådana fynd kvar i butiken. (Dopklänningen ovan hamnade förresten i en låda den också tyvärr för vår lille tjockis kom inte i den men det ledde å andra sidan till att mormor fick sy en ny fin en istället som ni säkert kommer att få se här lite senare).

No comments: