Friday, April 05, 2013

Påsken

Påskfrukost














Påsken firades hemma hos mina föräldrar med mycket mat, godis och vila. Vi var bara där i lite drygt fyra dagar men jag hann träffa så många släktingar som vi annars sällan ser att det kändes som om vi varit där i två veckor. Mysigt och intensivt på samma gång.

Påskafton inleddes med brakfrukost och sedan kom äldsta syrran med barn för korvgrillning. Min yngsta syster tog sedan till allas förtjusning fram sitt nyinköpta "Fishing game" ett spel som jag kände igen från dagistiden och som helt enkelt går ut på att dra upp så mycket fisk som möjligt,vilket uppenbarligen engagerade stora delar av familjen. Stora som små spelade med stor koncentration.

Fiskelycka















Att jag dessutom fick hälsa och lukta på syrrans knappt tre månader gamla bebbe gjorde ju inte saken sämre. Däremot gjorde det  mig lite nervös inför den kommande mammarollen. De är ju så små, så pyttesmå de små liven och snart kommer vi sitta där med en alldeles egen!

Påskbuffén















På kvällen blev det ännu mera mat. Min faster och farbror kom över och påskbuffé dukades fram.  Där fanns lax i alla dess former gravad, kallrökt och varmrökt (som mamma försäkrat sig om att jag kunde äta), dessutom fanns det ju en massa annat gott såsom sillsallad, inlagd sill av olika slag, ägghalvor, sparrisomelett, Jansson och annat småvarmt.

Till efterrätt serverades tårtan som jag meckat ihop. Botten var en chokladkaka och fyllningen bestod i aprikosmarmelad/grädde och inlagda persikor/grädde. Alltihop fick sedan en glasyr (av Kärleksmumstyp) och dekorerades med marsipankycklingar och Anton Berg ägg. Jag behöver kanske inte säga att den blev väl mastig efter all påskmaten så mer än hälften var kvar när gästerna gick hem och vi kunde kalasa på den ända till måndagen.

Chokladstinn tårta




No comments: