Saturday, April 13, 2013

En av de bästa och den absolut värsta

Helgmorgnar är sköna för då har man tid att lägga ner lite energi på frukost och frukost är jag ju som bekant ett stort fan av. Smoothies har blivit lite av min nya grej kan man säga. Förra helgen hade vi massor av blodapelsiner i kylen som behövde ätas upp och då passade det bra att göra den här helt mjölkfria smoothien som jag hittade recept på hos ICA. 

Detta behövs till 2 glas:
6 blodapelsiner
1/2 mogen avocado
1 dl frysta hallon
1 tsk flytande honung

Pressa saften av apelsinerna och mixa samman med övriga ingredienser. Kanongott, kallt och fräscht!

Stärkt av framgången med den här vitaminkicken tänkte jag nästa morgon att jag skulle förbarma mig om kiwifrukterna som låg i kylen i sin korg. Men vi hade ingen banan som skulle gett lite konsistens utan bara lättyoghurt och kiwi. Jag rotade runt i skåpen och hittade en påse pecannötter. Pekanötter är ju gott tänkte jag. "Det borde man ju kunna mixa ned i en smoothie!"

Ja, jag vet inte hur jag tänkte där, kiwi och pecan är ju båda goda men tillsammans...nä. Dessutom tror jag att pecannötterna var gamla för det hela blev nästan beige massa som kändes grynig i munnen och smakade härsken nöt. Fy bubblan helt enkelt. Så nu vet ni det och behöver inte prova att blanda dessa ingredienser...

1 comment:

tina said...

Hehe, stryker pacannötter från listan! ;-)