Saturday, April 06, 2013

Kakor med tranbär och vit choklad















Det är så himla skönt att ha lov. Denna gången har jag verkligen tagit mig lov också. Jag har försökt att inte tänka jobb eller göra saker som jag behöver få klart utan vilat och bara gjort sånt jag tycker är skönt och roligt. Till exempel har jag haft tid att läsa mycket bloggar, fixat och donat här hemma och bakat.

Bakning verkar vara lite av min nya grej faktiskt. Mest bakar jag matbröd men i torsdags blev det även en mjuk kaka och några fasligt enkla men goda småkakor. Hade jag varit Leila nu så hade jag kallat dem chocolate chip cookies. De känns dock väldigt amerikanska med tranbär och bitar av vit choklad.

Jag har flera gånger stött på recept med just tranbär och vit choklad och har tyckt att kombon syrliga bär och söt choklad låter supergod så när jag under brödbakandet stötte på just ett öppnat paket vit choklad och en påse tranbär i skåpet var jag ju tvungen att testa.

Tyvärr blev kakorna lite segare än jag hade tänkt mig så jag ska fundera på om man kan förbättra receptet på något vis. Kanske berodde det på att jag bytte ut en del av vetemjölet mot grahamsmjöl fast det tror jag inte. Det borde inte spela in på det viset, eller?  Här är receptet i alla fall:

Kakor med tranbär och vit choklad, ca 20 st

100 g smör
1 dl socker
0,5 dl farinsocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 krm salt
1 tsk bikarbonat
100 g vit choklad, grovt hackad
100 g tranbär, grovt hackade





Börja med att hacka choklad och bär. Ställ under tiden fram smöret så blir det rumstempererat och lättare att hantera och sätt ugnen på 175 grader.

Rör samman smör och socker tills det blir pösigt. Använd elvisp. Det dödar händerna att röra samman smör och socker för hand, särskilt om man bakat en annan kaka innan där man använde samma metod...

Rör ned ägget.

Blanda de torra ingredienserna i en liten skål och rör sedan ned dem i smörblandningen. Rör till sist ned tranbär och chokladbitar. (Här rekommenderar jag att du rör för hand, särskilt sista steget annars blir det nog bara gojs.)

Rulla degen till små bollar, ca 1 msk deg till varje boll. Lägg bollarna på en bakplåtsklädd plåt. Lägg dem inte för tätt eftersom de flyter ut under gräddningen. Grädda kakorna 8-10 min i 175 grader och låt dem svalna ordentligt innan du avnjuter dem till fikat.


No comments: