Saturday, April 13, 2013

En sorts trifle

Vi hade fortfarande kvar rester av förra helgens mandel-och polentakaka igår och det kändes ju trist att slänga bort en stor del av en kaka som tog rätt mycket tid och ingredienser i anspråk, men kakan var torr och inte så kul längre så fick jag idéen att den kanske skulle kunna gå att liva upp genom att förvandla den till efterrätt. Så igår experimenterade jag ihop en sorts trifle på bitar av kakan, marsansås, körsbär från frysen och det där körsbärssiropen som jag bloggat om tidigare. Det blev faktiskt riktigt gott. Kanske lite för sött, grädde eller vaniljyoghurt hade kanske brutit av bättre men det var i alla fall kul att leka lite med maten. Och har du sockerkaka över så går ju det lika bra.

Det här behövdes till 2 stora glas:
Några skivor torr kaka
en skål körsbär (jag körde frysta som jag tinade)
ett par matskedar körsbärssirop
någon matsked citronsaft
ca 2 dl marsansås

Börja med att röra ihop marsansåsen. Gör den något tjockare än receptet anger och låt den stå och svälla. Skär kakskivorna i något mindre bitar. Lägg en tredjedel av bitarna i respektive glas. Här pressade jag också över lite citronsaft. Toppa med en tredjedel av bären. Slå över 1/2 msk körsbärssirop och slå sedan över lite marsankräm. Fortsätt sedan varva på detta vis till glaset är fullt. Låt stå en liten stund i kylen före servering.

No comments: