Thursday, June 28, 2012

Midsommar

Sommarledigheten har inletts och den påbörjades rätt intensivt med en tur ned till föräldrahemmet för midsommarfirande med familj och släkt i olika konstellationer. Först åkte vi med med mamma, pappa, två av mina systrar och mina kusiner och hennes familj på deras traditionsenliga tripp till Spiken, ett fiskeläge ute på Kållandsö, nära Lidköping, för att äta rökt vänerlax till midsommarlunch. Därefter åkte vi hem till mina föräldrars trädgård och åt tårta. En galet smarrig sak med rabarber/vaniljfyllning och jordgubbsfromage på toppen.














På kvällen, när mina föräldrar rest till annat firande, stannade jag och 3 av mina 4 systrar hemma på gården och firade midsommar. Det var svinkallt men vi envisades ändå med att vara ute och band kransar, precis som när vi var små. Mamma har alltid gjort kransar med prästkragar, blåklint och rödklöver åt oss så det gjorde jag med. Lillasyster var lite mer crazy ( i alla fall retade vi henne lite för det) och band i rödfibbla, en för oss ny växt som hon hittat i ett dike. Männen i sällskapet bistod med goda råd och med att tända grillen ända tills syrrans pojkvän kom på att man inte kan fira midsommar utan midsommarstång och satte igång att bygga en. Det kan vara den fulaste midsommarstång jag har sett men charmig ändå. Sen var det visserligen ingen som dansade kring den men den stod där och prydde gräsmattan i alla fall.
Ful stång och snygg syrra
Systerdottern tar sikte
Vi trotsade kylan ett bra tag, spelade kubb, sköt prick med luftgevär och vinkade till rälsbussen som åker förbi med jämna mellanrum. Precis som vi vinkade när vi var små och fick vi det vi väntade på då, som nu, ett tut tillbaka. Det var väl det roligaste den där stackars föraren fick den kvällen misstänker jag, körande ett öde tåg i midsommarnatten.

Runt elva gav vi upp. Det gick inte att sitta ute längre. Knotten bet, det blev ännu kallare och regnet hängde på lur i molnen. Vi städade raskt av och gick in för att prata och mugga chips vid köksbordet istället och spelade ett parti förvirrat TP. Förvirringen bestod nog till viss del i alkoholintagets verkan men också i att lillasyster glatt ut tårtbitarna för alla rätta svar, även för halvdanna sådana eftersom hon tycker att TP är ett alldeles för långdraget spel.

Allt som allt var det en trevlig kväll och vi kröp i säng - alltför tidigt enligt far- som förfriskad kom hem från sin fest och predikade att ingen ordentlig midsommar bör avslutas innan man vakat in soluppgången (precis som att man kunde se den i regnet). Vi struntade i det och kröp i säng med doften av en torkande blomsterkrans i näsan.

No comments: