Tuesday, July 10, 2012

Första semesterveckan

Mumsig tartelette på Sundbergs konditori i Gamla Stan

Efter midsommar kom min mamma på sitt traditionsenliga sommarbesök. Det var mysigt även om vädret inte riktigt var på vår sida och jag själv kände mig trött och kinkig mellan varven med halsont (som sedermera utvecklade sig till feber, snuva och en enveten hosta som ännu inte gett med sig helt). 
Vi hann dock med både shopping, god mat och ett par mysfikor i stan. Bland annat mumsade vi fina bakverk på Sundbergs konditori i Gamla Stan och tittade på turisterna som travade förbi i klungor ledda av sina guider. 

Plattan sett från Åhléns takterass
Snygga utemöbler på Åhléns terass

Lite shopping hann förstås också med. Först en grön blus och en väska från Indiska och jag tvingade med mamma in på kulturtanternas mecka (måste väl vara kvittot på att man är tant på riktigt nu?) Gudrun Sjödén och föll pladask för kjolen ni ser här nedan. Den fanns i två färgställningar och egentligen föll jag pladask för båda två men efter lite rådslag med mor kom jag fram till att jag har mer användning för blåa kläder, så det blev den blå varianten. 

Jag gjorde också slag i saken och köpte mig ett par träskor. Egentligen har jag suktat efter ett par ett bra tag men inte haft tid eller ork att ge mig ut att leta efter några förrän nu. Eller då snarare. Fast nu är jag alltså ägare av ett par. Liksom resten av Stockholm förstår jag eftersom de var utsålda praktiskt taget överallt. Hursomhelst sitter skorna som en smäck men de gör lite ont på tårna i ärlighetens namn. Men vill man vara fin får man lida pin som bekant...

Blus och matchande väska från Indiska. 

Träskor och kjol!

No comments: