Thursday, July 12, 2012

Om torpet

Den andra semesterveckan spenderades inte bara hemma utan också i svärföräldrarnas torp på landet. Vädret var ganska omväxlande men vi fick några fina dagar. Sambon gillar ju att fiska så vi tog en fisketur på torsdagen och som vanligt fick han napp! Denna gång en stor gös (ca 2 kg) som inte direkt nappat på kroken utan istället verkade ha simmat fast in i den. Det blev därför lite ståhej med att ta upp den och jag, som är lite blödig och inte speciellt fiskevan, tyckte att det var rätt äckligt och jobbigt att ta upp göseländet. Men upp kom den i alla fall och sedan la vi den på grillen fylld med dill, citron och smör. Det blev så mycket fisk att det även räckte till att göra fisksoppa à 6 portioner dagen efter.



Lite bad blev det också förstås. Det är kanske inte det första man tänker på vid gråväder men i stugan finns ingen dusch så man blir tvungen att doppa sig vare sig man vill eller ej. Fördelen med att bada när det är mulet är att man får vara själv på stranden och inte heller känns vattnet lika kallt som när man legat och stekt sig en halv dag.

Det bästa med torpet är nog att man tvingas växla ner, även om jag som ibland kan ha en något rastlös själ kan bli otroligt trött efter ett par dagar på ojämna golv, tältsängar och att man måste värma vatten på spisen för att diska men det finns också något vilsamt i att man inte bara kan dra på och göra allt sådär snabbt som man vill. I väntan på att vattnet kokar upp eller att grillkolen ska bli glöd kan man pusta ut. Man kan stå där vid diskbänken och blicka ut över ängarna och diska till ljudet av sommarprataren i bakgrunden. Det ger lugn. Liksom det ger lugn att duka upp en god frukost på det gamla guldkantade porslinet och långsamt sörpla i sig sitt morgonte. Eller att gå ut i duggregn och plocka en bukett sommarblommor i dikesrenen eller läsa en bok på mage i gräset.



Men rätt vad det är så slår min rastlöshet till. Jag vill ha ett projekt. Något att fixa och dona med. Allra helst ett eget torp där jag kan få måla, pyssla och påta i trädgården och sylta och safta och vara sakletare på loppis tills jag hittat de perfekta prylarna till mitt sagotorp. Ja, tänk vad saker jag skulle kunna göra om jag hade ett litet torp!



Tyvärr är torp i Stockholmstrakten inte så billiga och heller inte så vanliga får jag för mig? Det verkar finnas fler fritidsstugor à la 60-tal men jag drömmer ju om en faluröd stuga med vita knutar och syrénberså inte en svartbetsad låda i en tallskog hundra meter från de andra små kartongerna i stugbyn. Letandet fortgår således. Kanske man skulle flytta till Värmland? Där verkar det finnas gott om små röda stugor...

No comments: