Sunday, May 11, 2008

Linsbiffar och zucchinisallad














Nu har det varit bloggtorka ett bra tag igen. Mycket jobb och fint väder ligger bakom detta men var inte oroliga, vi äter fortfarande mat om än av det enklare slaget nu när det är varmt. Ett tips om man inte vill stå i köket dagarna i ända när solen gassar på balkongen är att göra stora mängder mat och frysa in. För ett tag sedan gjorde jag en sats linsbiffar efter ett recept jag hittade på www.godmiddag.se De har en smaskig tillsats av salt fetaost, soltorkade tomater och kanpriga solrosfrön och bäst av allt -de går utmärkt att frysa. Som vanligt kunde jag inte följa receptet utan jag tog det som fanns hemma och kryddade på fridolinskt vis d.v.s. med vitlök. Jag älskar vitlök! Att min omgivning sen kanske inte älskar mig fullt lika mycket är en annan historia… Receptet i original hittar du här. Jag hade inga morötter hemma så jag tog palsternacka istället, gott det också. Det kan vara bra att ha i någon matsked potatismjöl som extra bindemedel även om fetaosten gör att de håller ihop rätt bra. Var försiktig när du steker bara för osten har en tendens att bränna vid. Servera biffarna tillsammans med bulgur, ris eller varför inte bara med en enkel sallad. Jag blir ibland rätt less på isbergsallad och då gör jag t.ex. zucchinisallad, se receptet nedan. Gör gärna en enkel yoghurtsås till också.

Zucchinisallad

½ zucchini
1-2 tomater
1 röd lök
färsk basilika efter smak
3 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
svartpeppar
flingsalt

Skär zucchinin i tunna skivor och skär sedan dessa i strimlor. Tärna tomaterna grovt.Strimla rödlöken tunt.Hacka basilikan fint. Blanda alla ingredienser väl i en skål, peppra och salta.

Variation:
Istället för rödlök och basilika kan man hacka i ett litet knippe gräslök, en matsked färsk timjan och ev. riva ned lite citronskal samt pressa i lite citronsaft (då utesluter du vinägern).

Simpel yoghurtsås

ett par deciliter naturell yoghurt
1 msk mald spiskummin
1 kryddmått salt
Blanda väl. Låt den gärna stå kallt ett par minuter.

No comments: