Friday, May 16, 2008

Khoresh Gheime (lammgryta) med persiskt saffransris














Lite då och då drabbas jag efter ett fruktansvärt sug efter persiskt saffransris. Detta har jag en vän från Iran att tacka för, för allt sedan hon började bjuda mig på sin mammas fantastiska ris har jag varit fast. Så fast att jag till och med beslöt mig för att jag skulle lära mig att laga ett sådant perfekt fluffigt ris. I början gick det så där men med tiden gick det bättre och bättre. Nuförtiden blir det nästan lika bra som Saras men bara nästan. Igår dristade jag mig dessutom till att laga en persisk lammgryta också. Hittade ett recept på SRs webb som jag tyckte verkade lovande.Det blev gott men itne riktigt så syrligt som jag hade hoppats på. Faktum var att den påminde rätt mycket om den lammtagine jag gjorde för ett tag sedan, fast den här blev tyvärr inte lika god. Jag ska proppa i mer torkad lime nästa gång och kanske prova de där persiska kryddorna som de säljer i livsmedelsbutiken här i centrum.

Appropå torkad lime förresten, första gången jag bjöds på en gryta med denna ingrediens hade jag ingen aning om vad det var och hade heller aldrig smakat persisk mat. Lite nervöst frågade jag min vän vad det där runda som flöt omkring i grytan och var helt övertygad om att hon skulle svara lammtestikel. Gissa om jag kände mig lättad när hon svarade lime! Ja, tänk så korkad man kan vara men min kompis skrattade gott när jag berättade vad jag trott att det var...

Persiskt saffransris
I receptlänken ovan finns ett recept på samma ris men jag har lärt mig ett lite annorlunda tillvägagångssätt som jag tycker funkar bra och ger ett gott ris så jag skriver ned det också.

3 dl ris
vatten
salt
25 g smör
½ kuvert saffran
någon matsked vatten
olivolja
ev. 1 stor potatis

Börja med att skölja riset i en sil, noggrant flera gånger tills det vatt
en som rinner ut är klart. Koka sedan upp rikligt medvatten och salta det. När vattnet kokar lägger du i riset och låter det koka häftigt på hög värme i 3-4 minuter. Slå sedan av riset i silen igen. Diska kastrullen fri från stärkelse. Ställ tillbaks kastrullen på plattan och slå ned plattan till lägsta värmen. Skala en potatis och skär i ½ cm tjocka skivor. Slå lite olja i botten på kastrullen och täck otten med potatisskivorna. Lägg sedan på riset ovanpå.Smält samman smör, en matsked vatten och saffran. Detta går att göra i micron men glöm inte att täcka över skålen för annars måste du städa mycket efteråt...Slå blandningen över riset och vänd ev. runt det lite. Detta är inte absolut nödvändigt men jag tycker det blir godare och vackrare om saffranet inte bara ligger på ett ställe. Täck nu kastrullen med ett lock som lindats in med en kökshanduk. Låt sedan riset stå så här och ångas i ca 30 min. Servera med grytan och en fräsch sallad. Riset passar också fint fint både till fisk och kyckling.

No comments: