Monday, May 19, 2008

Jordärtskockssoppa














Jag hittade fina och billiga KRAV jordärtskockor när jag var och handlade så i lördags kväll blev det jordärtskockssoppa till middag (tyvärr blev jag snurrig när kassören inte visste vad de kostade så jag sa fel pris så de blev inte så billiga i slutändan.). Soppan blev riktigt len och fin i smaken men med tanke på hur mycket grädde jag tömde i(mindre än som angavs i receptet på påsen dock) så är det nog inget man ska äta var dag...I vanlig ordning mixtrade jag med receptet - jag måste lida av tvångsmässig civil olydnad när det kommer till recept. Visserlgien gjorde jag inga radikala förändringar, jag lade inte till currypulver eller torkade räkor eller så men jag kan inte följa ett recept till punkt och pricka. Tycker om att köra på känn liksom. Lyckligtvis går det oftast bra. Så här gjorde jag soppan i alla fall. Känn dig fri att mixtra som du vill!

Jordärtskockssoppa
500 g jordärtskockor
2 stora mjöliga potatisar
2 stora vitlöksklyftor
1½ dl vitt vin
2 hönsbuljongtärningar
5 dl vatten
2 dl grädde
1½ dl mjölk
2 msk smör
salt
peppar

Topping:
knaperstekt bacon
färsk timjan

Skala och hacka vitlöken fint. Skala jordärtskockorna (kan vara lite knepigt eftersom de ser ut som små vårtbeströdda barbapappor) och skala potatisen. Tärna rotfrukterna. Här vill man vara lite flink i fingrarna för jordärtskockorna mörknar snabbt. Fräs tärningarna och vitlöken i smör. Det ska inte ta färg, mest svettas lite. Slå över vinet och låt det puttra in under någon minut. Smula i buljongtärningarna och slå på vattnet. Låt det hela koka till jordärtskockorna mjuknat (ca 20 min men det beror förstås på tärningarnas storlek.)Mixa soppan slät när rotfrukterna är mjuka slå i grädden och mjölken och mixa väl. Smaka av med salt och peppar. Knaperstek baconet i sitt eget fett och låt det ev. rinna av på hushållspapper. Servera sedan soppan i skålar och toppa med bacon och timjan.

No comments: