Tuesday, August 14, 2007

Kasslersallad

Kasslersallad är väl egentligen ingen rätt jag någonsin längtar efter. Jag vet inte varför men kasslersallad är en rätt som för mig har blivit förpassad till kategorin tråkig mat. När jag frågade sambon vad jag skulle göra med all kassler vi köpt för ett tag sen och han föreslog kasslersallad rynkade jag på näsan och tänkte på snabbmakaroner och fryst grönsaksmix (jag misstänker att jag någon gång råkat ut för detta i en kasslersallad) men sen tänkte jag om. Kassler är ju gott och pasta är ju gott (om det inte handlar om överkokta makaroner vill säga)så varför inte? Handla orkade jag inte göra så det fick bli vad som fanns i kylen. Det blev en god sallad faktiskt som fick knaprighet av rädisor och sötma från äpple.Jag gjorde en enkel senapsdressing till salladen också och den blev pricket över i. Således kan jag konstatera att kasslersallad är en helt ok vardagsmiddag.

Ingredienser:
3 dl penne fullkornspasta
200g kassler
1 äpple
½ huvud romansallad
en bit purjolök, ca 10cm lång
100g ost
10 rädisor

Koka pastan. Skär under tiden kasslerna och osten i kuber. Strimla purjon och skölj och riv salladen i bitar. Skiva rädisorna och äpplet. Tänk på att äpple mörknar vid kontakt med syre så om du vill att det ska se aptitligt ut så kan du med fördel vänta med det och skiva det först mot slutet när du också blandar alla ingredienser.

Dressing:
1 burk lätt crème fraiche
1 tsk söt senap
1 klyfta vitlök
1 tsk torkad timjan
svartpeppar
salt

Blanda alla ingredienserna til ldressingen och låt den stå och dra i tio minuter (gärna mer). Klart att servera!

No comments: