Thursday, August 16, 2007

Bulgursallad med rostade mandlar och russin

Så varmt och kvalmigt det har varit de senaste dagarna så längtar man inte efter någon tung mat. Därför lagade jag en saffransdoftande bulgursallad till middag häromdagen. Inspirationen kom från en sallad som jag åt för längesedan på det utmärkta cafét/salladsbaren Blåbär vid Odenplan. Blåbärs sallad bestod i grunden av tomatkokt couscous (i alla fall tror jag att det var så de hade gjort) men redan här stötte jag på patrull för det visade sig att all hemmets couscous var slut och det var också hela förrådet av burkade tomater,vilket nästan aldrig händer. Hursomhelst så föll ju idén om tomatkokt couscous bort. Men hellre än att springa till affären så ville jag använda mig av det som fanns i skåpen här hemma. Därför blev det saffranskokt bulgur istället och det är ju inte fy skam det heller. Med ett tillskott av kikärtor, bladspenat, rödlök, hackade tomater och stekta russin och mandlar blev det en smakrik sallad trots att det hela inte började så bra.

Ingredienser: (3 personer)
1½ dl fullkornsbulgur
3 dl vatten
salt
½ påse saffran
1 dl russin
1½ dl mandel
½ röd lök
1 tomat
½ burk kikärtor
ett par nävar bladspenat
persilja
salt
1 msk smör
grillkrydda
peppar
mynta
sumac

Salta vattnet och låt det koka upp. Tillsätt saffran och bulgur och låt det hela koka ca 20 min. Finhacka löken och hacka persiljan. Dela tomaterna i bitar. Skölj kikärtorna. Smält sedan hälften av smöret i en stekpanna. Lägg i mandlarna. Tillsätt russinen när mandeln har fått steka någon minut. Stek tills mandlarna rostats och russinen sväller upp. Ta åt sidan. Smält resten av smöret stekpannan och stek kikärtorna ett par minuter tills de har fått färg. Krydda efter smak. Jag använde grillkrydda för att det kändes enkelt men ta de kryddor du tycker om. Låt bulguren svalna lite efter att den kokt klart. Krydda efter behag med mynta, sumac och peppar. blanda sedan i grösnakerna och kikärtorna. Tillsätt till sist mandlarna och russinen.

PS. ledsen för den dåliga bildkvalitén men jag och min kamera är inte helt överens. Tror att den kan vara lite sur på mig sedan jag tappade den i golvet...

No comments: