Thursday, August 16, 2007

Blomkål med inspiration från Indien














Vi har nyligen fått ett gäng nya kanaler på vår TV. Till dem hör bl.a. BBC Food varför jag numera sitter ohälsosamt mycket framför burken och tittar på lika delar Jamie Oliver som "Dehli Belly" (är det inte ett fantastiskt namn?) och "Flavours of India". Jag misstänker att de senare två programmen har något att göra med mitt plötsliga sug efter indiska smaker idag. När jag dessutom hade en och en halv tomat,3/4 röd lök och en halv burk kikärtor som inte gick åt till salladen häromdagen så kändes det ju smart att göra något av dessa ingredienser. Så när jag hittade ett bortglömt men fortfarande fräscht blomkålshuvud i grönsakslådan gick det snabbt att göra lunchen. Att steka grönsaker med mycket kryddor går väldigt fort och ger mycket smak för pengarna. Kryddor är visserligen dyra i inköp men har man dem väl hemma räcker de i en evighet och fungerar som smaksättare i en mängd rätter (t.ex. till min indiska linssoppa). De torkade håller ju dessutom i en evighet. Men- använd färsk ingefära, den andra torkade har en helt annan smak och ger inte samma friskhet tycker jag.

Till 2 personer behöver du:
1 litet blomkålshuvud
1 röd lök
1-2 hackade tomater
½ burk kikärtor
1 -2 dl vatten
2 klyftor vitlök
2 cm ingefära
ca ½ tsk brunt senapsfrö
ca ½tsk hel spiskummin
ca ½ tsk garam masala
ca ½ tsk krossade korianderfrön
ca 1 tsk gurkmeja
salt
½-1 grön chilifrukt
matolja
Dela blomkålen i små buketter. Strimla löken. Hacka tomaterna. Skala och skär ingefäran i strimlor. Gör det samma med vitlöken. Hetta upp olja i en panna. Fräs senaps- och spiskumminfröna i denna tills senapsfröna poppar. Tillsätt därefter löken och ingefäran. Rör om och låt steka någon minut innan du lägger i blomkålsbuketterna. Krydda därefter med garam masala, koriander och gurkmeja. Lägg i tomaterna och slå på en deciliter vatten till att börja med. Ta mer om det ser ut att bli väldigt torrt i pannan. Tillsätt vitlöken och låt alltihop puttra samman. Rör några gånger under tiden. Hacka chilipepparn och krydda med denna. Här tillsätter du så mycket du har lust med. Jag tog lite mer än en halv chilipeppar med kärnor och allt men det blev inte speciellt starkt så här kan man tuffa till sig lite. Blomkålen ska ha mjuknat men ändå ha lite tuggmotstånd när det är klart.

No comments: