Friday, August 03, 2007

Jordgubbs- och rabarbermarmelad















I området där jag arbetar finns en butik som ofta har bra pris på grönsaker och frukt, t.ex. kostade rabarberna bara 6.90 kg denna vecka. Jag kunde inte motstå att köpa ett rejält knippe när jag såg dem och började drömma om en god jordgubbs- och rabarbermarmelad som jag ätit en gång för länge sen. Jag googlade runt lite på nätet efter recept på en sådan marmelad men det blev som vanligt tillägg och ändringar efter eget huvud så det är nog egentligen bara bärproportionerna som stämmer med det recept jag utgick ifrån. Jag tillsatte vanilj, kardemumma och kanel också men marmeladen blev ganska söt så nästa gång skippar jag nog både vaniljen och kardemumman och låter kanelen stå för smakbrytningen. Så här gjorde jag i alla fall och det blev en fast och fin marmelad som passar bra till toast och skorpor.

Jordgubbs- och rabarbermarmelad med vanilj, kardemumma och kanel

c:a 250 g jordgubbar
c:a 250 g rabarber
375 g strösocker
saft av ½ citron
1 krm kardemummakärnor
1 tsk vaniljsocker ( vaniljstång hade antagligen varit ännu bättre men jag var snål)
1 kanelstång

Skala rabarbern (om det behövs) och skär den i ungefär centimeterstora bitar. Snoppa och dela jordgubbarna i mindre bitar. Lägg rabarbern och bären i en kastrull med tjock botten och tillsätt även sockret och citronsaften. Rör om varsamt. Låt alltsammans koka upp på hög värme. Sänk plattan till medelvärme men låt marmeladen koka häftigt under omrörning. När sylten nått 102 grader har den kokat färdigt. Detta enligt orginalreceptet som för övrigt finns hos hos ICA.Kolla med en stektermometer eller så kan man göra ett marmeladprov. Med detta menas att man lägger en klick sylt på en tallrik och om man kan dra ett streck genom sylten (när den svalnat något) och den inte rinner ihop igen så att säga är det klart.

No comments: