Wednesday, November 29, 2006

Vegetarisk buffé med gaffelbrist

Efter tre timmars intensivt tentapluggande igår ansåg jag att jag var värd en riktig paus. Det tyckte sambon också och föreslog att vi skulle luncha på Örtagården (en restaurang som serverar vegetarisk buffé för 75kr fram till kl 15.30 på vardagarna). Sagt och gjort, vi begav oss till veggorestaurangen där man kunde smaska i sig både av det ena och det andra. Örtagården bytte ägare i våras och jag tycker att kvaliten på maten har höjts ett snäpp men servicen borde de verkligen jobba med. Sambon fick fråga tre gånger efter bestick utan att få några. "Fel på diskmaskinen" var svaret. Till slut blev han irriterad eftersom hans mat började kallna och först sedan det hänt lyckades han få tag i en karl som kånkade disk från det intilliggande köket så att han fick sina bestick. Jag hade hunnit klämma i mig halva min portion innan han ens fick börja äta men när man gjorde det kunde man avnjuta bl.a. smörstekta morötter med potatismos, tomat och böngryta och ett välja av ett överdåd av råkost som rårivna morötter, knaprig blomkål men också groddar och marinerade bönor och champinjoner. Dessutom har de jättegott rödbetsbröd som man med fördel äter med husets hoummus eller tapenade. Tummen upp för käket alltså men inte ska man behöva vänta en kvart på en gaffel ens när diskmaksinen är paj!

No comments: