Friday, November 03, 2006

Rara rester

Varje år slänger svenska hushåll 900 000 ton mat. Mycket mat slängs bara för att datumet är utgånget men många glömmer att lukta och smaka om den verkligen är utgångne. Jag måste erkänna att trots att jag både går mer på näsan och tungans utlåtande än efter det tryckta datumet så bidrar jag nog en hel del till sopberget. Alltför ofta hittar jag en oöppnad burk crème fraiche som har gått ut i datum för över en vecka sedan och flera gånger i veckan slänger jag ris, pasta och potatis som har blivit över från middagen. Till mitt försvar måste jag säga att jag lägger i nmina rester i kylen med avsikt att ta hand om dem men som alla vet blir det inte alltid som man har tänkt sig och matresterna får åka rutschkana ned i sopnedkastet istället. Idag har jag dock överträffat mig själv och tagit vara både på överbliven risgröt från igår och de två svarta bananerna jag hittade i fruktkorgen. Risgröten blev till två små risgrynspuddingar som gjorde sopplunchen lite mera mättande. Bananerna förvandlades med hjälp av kokboksklassikern "Sju sorters kakor" till en kryddig banankaka som t.o.m. jag, trots min skepticism mot banan i mat, tycker om.

No comments: