Saturday, February 09, 2013

Mezeröror


Vad är en mezetallrik utan sina röror? Inte mycket skulle jag vilja påstå och de här två, ganska lättfixade rörorna tillsammans med lite bröd får smaklökarna att slå kullerbyttor av lycka. Sambon blev så såld på valnötsröran (min egenpåhittade variant på mehrmera) att han fastslog att den skulle kunna serveras varje dag till alla mål.

En gång har jag gjort en liknande valnötsröra efter konstens alla regler, grillat paprika i ugn och mixat och donat men nu har jag kommit på en latmansvariant som blev minst lika god (möjligen lite dyrare förstås) så det är nog den jag kommer att köra i fortsättningen.Jag fick nämligen en fantastiskt fin delikatesslåda i födelsedagspresent av mina föräldrar och i den lådan låg en burk inlagda grillade paprikor och de kom väl till pass nu.

Röd valnötsröra 
2- 3 inlagda grillade paprikor
2 dl valnötter (tror jag minnet sviker mig lite här)
2 klyftor vitlök
1 msk ajvar relish
1-2 msk olivolja
lite salt
ca 1/2 skiva smulat formbröd

Jag delade paprikorna i bitar och hackade vitlöken grovt. Sen varvade jag dem med vitlök och valnötter i mixerburken (som annars inte riktigt klarar av att blanda bra när det blir fullt), slog på oljan och ajvar samt kryddor och mixade därefter ihop röran som till en början blir ganska lös. Det är här formbrödet kommer in. Ta bort kanterna och mixa ned en halv till en hel brödskiva beroende på hur fast du vill ha din röra. Smaka av med salt och peppar.

Hummus
Hummus är kanske självskriven på en mezetallrik  och vi gör kikärtsröra ganska ofta här hemma men den här gången var jag lite mer  frikostig med tahinan och den smakade nästan som den gör i Libanesiska köket i Skärholmen!

1 burk kikärtor
1 klyfta vitlök
2 - 3 rejäla matdskedar tahina (sesampasta)
citronsaft efter smak, men 1/2 citron behövs nog minst för rätt sting och fräschör
ett par matskedar olivolja
vatten efter behov
salt

Skölj kikärtorna väl i ett durkslag och låt dem rinna av. Skala och skiva vitlöken och varva den med kikärtorna i mixerburken. Ringla över sesampasta och olivolja och mixa ihop till en röra. Pressa över citronen och späd eventuellt med några matskedar vatten för en krämig konsistens. Smaka av med lite salt och kanske lite mer citron om det behövs.

No comments: