Saturday, February 09, 2013

Frozen cheesecake















När jag var liten och  var på släktkalas bjöds det ofta på en slags hemgjord glasstårta gjord på philadelphiaost. För ca en vecka sedan fick jag ett våldsamt sug efter just en sån glasstårta och sedan dess har jag inte riktigt lyckats släppa tanken på den (gravidcraving ?). Jag sms:ade därför mamma här på morgonkvisten för att be om receptet. Hon meddelade raskt att det hade slopat till förmån för en nyare variant hon hittat på nätet som gav ett bättre och krämigare resultat. Hon lotsade mig  till följande recept på en frusen cheesecake. Lustigt nog hade hon själv lagat den så sent som förra fredagen  (ungefär när mitt begär efter den uppstod) och dessutom hade min lillasyster bjudit på den igår när hennes sambo fyllde år. Kanske har vi någon slags cheesecake-telepati över de trettio milens avstånd eller är frozen cheesecake nästa retrorätt?

Nu står i alla fall en cheesecake i min frys i väntan på att bli just frusen. Jag smaksatte den med citron men passade också på att leka lite den polska körsbärssiropen som jag länge gått och spanat på i affären och nu dristat mig till att köpa. Jag hoppas på att det blir en toppenkombo.

No comments: