Saturday, February 09, 2013

Bulgursallad med kikärtor och champinjoner















Det blev en slags vegetarisk plocktallrik med inspiration från Mellanöstern blev det till middag förra helgen. Jag gillar ju det här konceptet med småplock om det så än är tapas, en ostbricka eller räkor med aioli och ett gott bröd med röror är ju bland det godaste som finns!

Till den här plocktallriken gjorde vi en maffig bulgursallad, linser i vinägrett, stekt halloumi i skivor och  två smaskiga röror. Det blev så mycket mat att vi hade lunch dagen efter (och salladen räckte faktiskt till middagen dagen efter också).

Bulgursallad med kikärtor och champinjoner
Inspiration till denna sallad fick jag efter att ha fått smaka på ett fantasttiskt salladsbord under ett gymnasiebesök med mina nior. På skolan vi besökte hade de dukat upp mängder av fräscha sallader, varav en var en röd bulgursallad som var supergod. Nu misstänker jag att de hade använt bulgur som bara fått dra i vatten och som sedan smaksatts men helt säker är jag inte. Vi hade dock bara den grövsta sortens bulgur hemma så jag fick koka grynen. Dessutom gjorde jag salladen lite matigare genom att ha i kikärtor och svamp.

2 dl grov bulgur
4 dl vatten
ca 1 dl tomatpuré
ca 2 rejäla matskedar ajvar  relish
olivolja
lite salt

en bunt hackad persilja (kanske en dryg deciliter eller efter smak)
pressad saft av en halv citron eller efter smak
1 burk kikärtor
ca 5-6 färska champinjoner
svartpeppar
salt

Blanda bulgur med vatten, tomatpuré, ajvar, olja och lite salt. Koka bulguren enligt förpackningen och låt den sedan stå och svalna lite.

Hacka under tiden persilja. Borsta av och skiva champinjonerna tunt. Skölj kikärtorna och låt dem rinna av en stund. Pressa citronsaften över bulguren och krydda eventuellt med lite salt och peppar. Rör ned kikärtorna och blanda därefter försiktigt ned persiljan och  champinjonskivorna.

No comments: