Sunday, February 24, 2013

Här är ditt kylskåp

Kommer ni ihåg den tv-serien? Den gick på TV någon gång  när jag var i tonåren. Konceptet gick ut på att Jan- Boris Möller (firad kock på den tiden) åkte runt och hälsade på hemma hos diverse kändisar och skulle laga ihop en måltid av vad som fanns i kylen. Även när det faktiskt inte fanns något i kylen. (Jag tror det var Dr Alban som typ hade muffins och inte så mycket mer t.ex.)

Igår kom jag hursomhelst att tänka på det programmet eftersom jag på fredagen hade gnällt för en kollega att vi inte hade något att äta hemma. Det var inte sant. Dels hade sambon fixat entrecôte till fredagkvällen skulle det visa sig och dessutom hade vi faktiskt ganska gott om mat om man bara använde fantasin lite. Till exempel hade vi en massa grönsaker och rotfrukter: avocado, morötter, rödbetor, lök, purjolök, bladspenat, sallad. Färskvaror som alla behövdes tas om hand så att de inte skulle förfaras.

Speceriskåpen dignar av gryn, ris, mjölsorter och nötter som jag köpt på mig i efter diverse infall som att "stekt polenta kanske är gott" eller att "rågflingegröt är nyttigt" och att "naturella jordnötter är bra att ha".

Frysen är full av bär, svamp, köttfärs, frysta grönsaker, matlådor och annat som lätt skulle kunna förvandlas till en duktig måltid så vad yrade jag om?

Att slänga mat är bland det mest korkade man kan göra anser ju jag men vad som måste vara än mer korkat är ju att gå och handla när skåpen är fulla med mat. Särskilt som det är trångt i affärerna på helgerna och de fyller på med färska varor på måndagen. Denna helg ska därför få bli ett avsnitt i serien här är mitt kylskåp.

Rätterna ska bara tillagas utifrån det vi har hemma. Hittills har det gått väldigt bra: Quinoasalladen från igår räckte även till lunch idag med lite mer ägg på toppen, till middag igår blev det spaghetti med krämig tomatsås toppad med mycket parmesan, smörstekta trattkantareller och bladspenat. Dessutom har vi ätit efterrätt båda dagarna, kladdkaka som kärleken bakade i torsdags och dessutom med vispgrädde till!

Om jag inte vore så mycket för att baka och testa recept som innehåller speciella ingredienser skulle jag faktiskt ge mig på att se hur länge vi klarar av en sån utmaning och hur länge maten i skåpen faktiskt räcker.

No comments: