Sunday, February 24, 2013

Längtan efter ljus, färg och vår

Förra helgen kände jag att jag var urless på det grådaskiga vädret och den totala bristen på solsken. Om man som jag spenderar större delen av sin tid inomhus en låg skolbyggnad från tidigt 80-tal utan direkt tid till att vistas ute blir man ännu mer beroende av att njuta friskluft och solsken under helgerna. Jag försöka komma ut och få en nypa luft på helgen men när allt är grått och småslaskigt känns det inget kul. Hur botar man då sin törst efter färg och fläkt? Ja till exempel kan man köpa sig en knippa krispiga rosa tulpaner eller vårpigga pärlhyacinter i mataffären. Sen kan man åka till ett närliggande centrum och pruta hos blomstergubben tills man får med sig ett knippe av sin favoritblomma anemoner med sig hem att blanda upp tulpanerna med. Det blir precis så fint som det låter. 

Har man inte botat den värsta grådimmeångesten med det kan man fortsätta och göra ett besök på Tiger (TGR) som till min stora glädje har poppat upp i två centrum nära mig.



















Tiger är en prylbutik med massa bra-att-ha prylar till låga priser. De säljer finfina pappersvaror, leksaker, mindre inredningsprylar. tvålar och t.o.m. kryddor. För hundra kronor köpte jag följande finheter som fick komma med hem: en supersöt kattburk (som syrran har fått), fina dekorationspapper, små rara tejprullar, snygga sugrör, rara knappformade kylskåpsmagneter och en påse hårda karameller i fina färger (för att få kalaset att gå på 100 pix jämt).



















Idag skiner dock solen för fullt och eftersom jag ägnat förmiddagen åt att skriva skriftliga omdömen tänker jag raskt ta mig ut och njuta av solen innan den får för sig att försvinna igen...

No comments: