Friday, June 17, 2011

Jackpot i skor














Jag har minst sagt besvärliga fötter. Egentligen är de kanske som alla andras men jag har rätt långa fötter för att vara kvinna, storlek 40. Tyvärr är de bara storlek 39 på bredden, vilket för det mesta innebär att skor som inte klämmer på tårna ramlar av foten och vice versa. Detta är förbannat irriterande. Dessutom är jag så konstig så jag vill ha bekväma skor. Bekväma skor görs inte i så stor utsträckning för unga kvinnor. Vill man ha bekväma skor ska man tydligen vara pensionsmässig- i alla fall om man ser till hur fotriktiga skor ser ut. Kort sagt det är svårt och oftast också tråkigt att leta skor som passar och som jag också trivs i.

För ett par helger sedan insåg jag dock att läget började bli akut. Jag och en väninna har en Frankrikeresa inbokad 20 juni så jag var tvungen att hitta nya skor om jag skulle ha något att gå i under de Parispromenader jag föreställer mig. Vi var också bjudna på bröllop kommande helg så sambon behövde en ny kostym. Han ville åka till Vingåker Factory Outlet.

Jag var lagom entusiastisk. Bilfärden dit är rättså lång, t.o.m. från stugan och så mycket brukar jag inte hitta där. Jag ställde liksom in mig på att inte hitta något så att jag skulle slippa bli besviken sen. När vi kom fram upptäckte jag dock att där fanns en Scorettoutlet också. Jag satte kurs mot den direkt och fann inom loppet av 40 minuter tre par skor som både såg helt okej ut, satt bra på foten (okej, ballerinorna klämmer förvisso lite på stortån men de är ju i tyg så de kommer nog att töja sig...) och kostade 899 kr sammantaget. Det måste ju närmast betraktas som jackpot i skor vad gäller mig. Sambon fick en chock i alla fall, han som troget travat affär ut och in med mig i många år och lidit medan jag likt Askungen provat än det ena paret efter det andra...

No comments: