Friday, June 17, 2011

Sommarmat

De här bilderna har legat till sig i kameran lite nu. Men en sån här grå och regnig dag kan det ju passa bra att påminna sig om att sommaren inte är slut än på länge.


Rabarberpaj
Rabarberpajen är enklaste enkla, en smulpaj som du enkelt hackar ihop. Snabbt men gott! har man ingen pajform kan man göra den i gjutjärnspannan men låt den i så fall inte stå kvar i järnkärlet över natten för då blir rabarbern blåsvart fick vi lära oss...

150 g smör
3 dl vetemjöl
0,5 dl socker

6-7 stjälkar rabarber
knappt 1 dl socker
kanel efter smak
ev. lite potatismjöl

Skala rabarbern och skär den i 1-2 cm långa bitar. Täck botten av pajformen och strö över socker, kanel och eventuellt potatismjöl. Hacka ihop övriga ingredienser till en smuldeg och strö den över rabarbern. grädda i 200 grader i ca 20-25 minuter eller tills pajen fått fin färg och rabarbern är mjuk. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

På grillen













Grillning brukar ju också vara en sommarplåga. Ja, jag vet att jag antagligen har fel inställning men grillning är inte den matlagningsmetod jag föredrar om ajg får välja. Jag är för dålig på det helt enkelt. Jag har storslagna planer men jag tycker alltid att maten blir försenad hur välplanerad jag än har varit. Istället står jag där med svidande ögon, tändvätskedoftande kol som knappt blivit varm och bränner kött och blir tokstressad. Oftast brukar det finnas någon med i sällskapet som trots allt gillar den här urtidsvarianten av matlagning så jag lämnar gärna över till dem.

Men om man trots allt ska grilla, för det är ju mysigt och gott, så tycker jag att man ska slänga lite ost och grönskaer på grillen också. Senast grillade vi halloumi mängder av paprika. Halloumin blir härligt krispig efter några minuter på grillen och den är så salt och god tycker jag. Paprika blir sötare och intensivare i smaken efter en omgång på grillen. Den här gången blandades den med smulad fetaost och tunnskivad rödlök och ett parnävar ruccola. Med lite peppar och salt på toppen blev det ett kanongott tillbehör. Jag fick t.o.m. kompisen som annars inte vurmar för grönt att äta av salladen och ta om!

Vi grillade också sparris. Dessa förkoktes och fick sedan bara lite färg på grillen. Som smaksättning till sparrisen gjorde jag ett aromsmör med dill,citron,rivet citronskal,vitlök, peppar och salt. Supergott! Det passade också utmärkt på färskpotatisen.

No comments: