Tuesday, June 07, 2011

Agneau au four...eller nå't i den stilen


Fransmännen lagar nog sin agneau au four på en hel bit av lammet men eftersom vår affär hade svenskt,färskt lamm i skivor till bra pris så slog jag till på det. Jag gör ofta så, jag går till affären och ser vad som finns och sen lagar jag något av det. Fast det är klart jag hade en liknande rätt som jag läst om på nätet i bakhuvudet men som jag faktiskt inte alls tänkt laga -innan jag kom till affären alltså. Då verkade bara allt falla på plats. Tre burkar färdigkokta linser kostade nästan ingenting så de fick också komma med hem och halka ner i rätten de med.

Agneau au four
ca 5 skivor färskt lamm
1 vitlök
2 burkar färdigkokta linser à 200 g
rosmarin
timjan
svartpeppar
salt
olivolja
1-1,5 deciliter vitt vin
2 färska tomater

Börja med att krydda lammskivorna med rosmarin, timjan, salt och peppar efter smak. Jag brukar vara lite sparsam med rosmarinen eftersom den har en tendens att ta över men smaken är ju olika. Sedan bryner du skivorna i olja tills de fått fin färg men de ska inte bli genomstekta! Bottna en ugnsfast form med 2 burkar linser som du först sköljt och låtit rinna av. Lägg lammskivorna ovanpå. Dela vitlöken på mitten och placera ut den på olika ställen bland lammet och linserna. Klyv tomaterna och plutta ut dem också. Slå över vinet och sätt fatet i ugnen på 225 grader i ca 25 minuter. Här har jag inte så jättebra koll på hur lång tid det egentligen tog att laga lammet så håll koll! Kanske vill du ha ett blodigare köttt? Minska på ugnstiden lite då men det blir ju godast om tomaterna hinner mjukna och smakerna gifta sig.

No comments: