Tuesday, March 01, 2011

#11 A book you hated

Hat är ju ett starkt ord men en bok som jag störde mig grymt på när jag läste den var Paulo Coelhos Djävulen och fröken Prym. Jag ogillade den så mycket att jag nästan glömt vad den handlade om men det var någon snubbe med slokhatt och någon ung vilsen kvinna. Jag fick klåda av bokeleändet.

Mit förakt för Coelho härrör främst från det att han försöker verka intellektuell och djup medan han i själva verket skriver Jackie Collins-smörja. Hans böcker känns som den skönlitterära mosvarigheten till sådana där klämkäcka självhjälpsböcker överfulla med klyschor. Kvinnosynen ska vi inte prata om. Aningen är kvinnorna undersköna med yppiga barmar som männen drömmer och glömmer sig i eller så är de så fula -stornästa med hår på hakan- att de samma inte ens törs se på dem. Gemensamt för dem alla är att de är objekt som ska värderas genm männens blickar. Jag får krupp på sådan skit. UNDVIK!

3 comments:

Jensan said...
This comment has been removed by the author.
Jul i Laloland said...

Äntligen slog någon huvudet på spiken vad gäller denna man!
Jackie Collins-smörja it is!!!!! och ändå får han tillhöra "de rätta".
Hoppa och skit får du randiga ben, säger jag till dem som hyllar och stoppar herrn i "Ogilla-lådan".

Metronyx said...

Sååå med andra ord är det ingen du rekommenderar ; P Tänk här har jag gått och övervägt att läsa honom då han blivit så hissad.